Hoe maak je een succesvolle nieuwsbrief?

In deze blog helpen we je met het starten en maken van de beste en meest krachtige tool in online marketing, namelijk een nieuwsbrief. Waar sociale media vluchtig is (niet kijken is berichten missen) en zoekmachines pas in beeld komen als mensen iets nodig hebben, bereik je met een e-mailbericht bijna altijd de inbox van de ontvanger. We benadrukken het belang van een ‘plan de campagne’ vooraleer je begint te schrijven en versturen (net zoals bij het maken en posten van content voor al die je social media kanalen). Anders verspil je een hoop tijd en energie zonder resultaat. Let’s go!

Kies een tool

We beginnen met een naam die bij de meesten een belletje zal doen rinkelen, want Mailchimp is één van de bekendste, zo niet het meest gekende en gebruikte mailprogramma. Je kunt er gratis 12000 mails per maand (6 x per maand tot 2000 contacten) mee versturen en het is eenvoudig in gebruik. Bovendien biedt het je tal van templates die je kunt personaliseren of je bouwt een nieuwsbrief from scratch met de elementen. Ook handig is de optie om de weergave te checken op verschillende types toestellen.

Indien je op zoek bent naar een Nederlandstalige tool, kan je gebruik maken van Laposta. Het concept en de functies zijn vergelijkbaar met Mailchimp. Benchmark is een zeer klassiek, eenvoudig en gebruiksvriendelijk programma.

Maak je nieuwsbrief

Titel

Denk goed na over je titel: wek interesse, maar geef niet gelijk alles weg. Een titel als ‘Vermijd verbranden door zonbescherming’ zal weinig mensen verleiden tot het openen van je mail, iedereen weet wel dat je je moet insmeren. Maak hem ook niet te algemeen zoals ‘Nieuwsbrief juni’.

Hoe maak je dan een prikkelende titel? Haal de oplossing uit de titel en stel bijvoorbeeld een vraag zoals ‘Heb jij de juiste zonbescherming?’ of ‘De belangrijkste stap voor een gezonde huid met een mooie teint’. Gegarandeerd komt je lezer in de verleiding om verder te willen lezen!

Behandel je verschillende onderwerpen in één nieuwsbrief? In de meeste tools kun je een ondertitel toevoegen, deze wordt dan onder de gewone titel weergegeven wanneer je klant een melding krijgt van je mail.

Inhoud

Wissel af tussen informatieve/commerciële/persoonlijke mails

Het vinden van dit evenwicht is enerzijds feeling ontwikkelen voor wat jouw lezers willen. We kunnen je wel een paar zekerheden meegeven. Bestook je klanten absoluut niet met korting hier-en-daar-mails, ze zullen zich snel gaan uitschrijven. Je mag dit soort mails natuurlijk wel versturen, maar ga hier gedoseerd mee om. Er is altijd wel iets in de aanbieding, kies dus heel bewust welke kortingen jij rechtstreeks bij je klant wil brengen.

Net zoals in je sociale media berichten geef je in je nieuwsbrief een stukje gratis waarde in de vorm van gezondheidsadvies of –tips. Je kunt je trouwens perfect baseren op je sociale post, maar beter uitgeschreven. Op deze manier creëer je uniformiteit in je online content.

Wat de meeste apothekers en ondernemers in het algemeen de stuipen op het lijf jaagt, is to get personal. Toch werkt het! Het is bewezen dat klantenbinding groeit en versterkt door het gevoel van gemeenschappelijke belevingen en ervaringen te delen. Je mag dus best eens een nieuwsbrief schrijven waarin je (kort) iets persoonlijks vertelt.

Belangrijkste boodschap eerst

Zorg dat de belangrijkste boodschap van je nieuwsbrief direct zichtbaar is wanneer hij geopend wordt. Houd opnieuw rekening met en controleer de andere verhoudingen op het scherm van een smartphone.

 

Less is more

Een maandelijkse brief kan meerdere onderwerpen bevatten maar biedt in elk geval niet te veel aan, want hierdoor kan je klant geen keuze maken. Het schrikt af. Wanneer je echt iets in de kijker wil zetten, beperk je dan tot dit onderwerp alleen. Bepaal vooraf aan welk doel je nieuwsbrief moet voldoen.

CTA (Call to Action)

Natuurlijk wil je met je nieuwsbrief je klant aansporen om iets te doen. Wil je jouw klant producten voor zonbescherming aanbieden, plaats dan een button (klikknop) onderaan die ze leidt naar een overzicht op je website. Vermeld dat ze altijd in de apotheek terecht kunnen voor meer advies of bied ze de mogelijkheid om een afspraak te maken.

Design

Een mooie nieuwsbrief in jouw huisstijl versterkt je branding en oogt professioneel. De eerste keer zal het je wat meer tijd kosten om een nieuwsbrief te maken maar het werk is de moeite zeker waard. Gebruik je logo en pas de kleuren van je tekst en buttons daar op aan. Voeg afbeeldingen in om je tekst tot leven te brengen.

Houd er rekening mee dat overgrote meerderheid je mail zal openen op hun smartphone. Jouw design moet dus responsief zijn. Niets zo jammer als een prachtige nieuwsbrief die helemaal verkeerd wordt weergegeven op een ander type toestel… Zoals we hierboven al vermeldden, kun je met Mailchimp de weergave op voorhand bekijken.

Volg je resultaten op

Tot slot geven we je een gouden tip. Staar je niet blind op het aantal abonnees. Het is niet hetzelfde als bij social media, waar je probeert om je volgersaantal te laten stijgen. Bij een nieuwsbrief is de open rate van belang, het aantal mensen dat effectief je mail opent. Welk programma je ook gebruikt, neem regelmatig een kijkje bij de rapportage.

De statistieken zijn nuttig om te leren welke onderwerpen jouw klanten interesseren. Leest nooit iemand jouw persoonlijke boodschappen? Stop er dan ook maar gewoon mee.

Verder kun je zien wie jouw brieven niet opent. Wij raden je aan om lezers te verwijderen die vijf keer of meer je mail hebben genegeerd. Des te lager de open rate, des te groter de kans dat jouw mail in de spambox belandt. Ook bij je trouwe lezers!

Vergeet niet om je nieuwsbrief zowel online als offline te promoten om ervoor te zorgen dat je mailing list blijft groeien. Indien jij gestructureerd verzorgde, professionele nieuwsbrieven met doordachte inhoud aflevert, brengt je dit gegarandeerd meer apotheekbezoeken en verkoop op. Het vraagt wat planning.

Het systeem van myPharma verstuurt automatische nieuwsbrieven in een gepersonaliseerde lay-out. Daarnaast bent u zelf in staat om eenvoudig zelf mails uit te sturen.