Plannen om met een blog te beginnen maar voel je nog een drempel? Jij denkt immers geen goede blog te kunnen maken omdat je geen schrijver bent? Onzin! IEDEREEN kan bloggen. Het belangrijkste is dat jij je kennis gaat delen zodat potentiële klanten overtuigd worden van jouw status als expert. Met deze 9 basisregels schrijft iedereen een hele goede blog, ook jij.
Gelukkig heb je hier als apotheker geen gebrek aan! Ga er eens even voor zitten en maak een lijstje. Vervolgens maak je hiervan een planning, houd rekening met actuele onderwerpen. Een blog over verkoudheden voorkomen zal weinig lezers trekken als je hem hartje zomer publiceert. Vraag je vervolgens af of het onderwerpen zijn waar jouw doelgroep op wacht, verplaats je in jouw (potentiële) klant. Krijg je regelmatig dezelfde vraag? Perfect, dit is duidelijk een onderwerp waar je doelgroep op wacht.
Bedenk je bij het oplijsten van onderwerpen dat je blog niet commercieel mag zijn, anders haken je lezers snel af. Je schrijft dus over het voorkomen van een verkoudheid en vermeldt dan ergens dat er natuurlijke middelen te verkrijgen zijn die de weerstand versterken. Dat is nu net de kunst en tegelijkertijd de kracht van een goede blog.
De titel is het eerste wat de lezer onder ogen krijgt en wat zal bepalen of hij wil doorlezen of niet. Eerlijk is eerlijk, een groot deel van je lezers haakt af na de titel. Logisch, niet elk onderwerp zal hem of haar interesseren. Zorg er in elk geval voor dat de titel een goede weergave is van de inhoud, zonder hem al te lang te maken. Niets is teleurstellender dan een verwachting die niet wordt ingelost. Wees zo concreet mogelijk door bijvoorbeeld getallen te gebruiken of begin je titel met wat, hoe of waarom. Of verleid de lezer met een aantrekkelijke belofte. En tot slot: wissel af in je titels.
Een pakkende inleiding is minstens even belangrijk als een goede titel! Als je jouw lezers weet te prikkelen en boeien met een inleiding die duidelijk weergeeft wat je lezer kan verwachten van je blog, dan is de kans groot dat je publiek doorleest tot het einde. Als gouden regel wordt de regel van 5 gehanteerd. Dit betekent dat de kern van je blog genoemd moet worden binnen vijf zinnen, maak je inleiding dus niet langer.
Een heldere structuur maakt een tekst leesbaarder en meer begrijpelijk. Let op het volgende:
Een goede structuur zorgt er grotendeels voor dat er aan deze eis wordt voldaan. Maar ook al zijn er veel trucjes, the bottom line is en blijft dat het vooral neerkomt op hetgeen je schrijft én vooral ook hoe je het verwoordt. Dat komt gelukkig helemaal goed als je je houdt aan deze 5 regels:
Je kiest één primaire foto die bovenaan je blog komt, vanzelfsprekend is deze passend voor de volledige inhoud. Houd er ook rekening mee dat het mooi en sprekend beeld is, dit is het beeld dat later ook gedeeld wordt op je sociale media kanalen.
Een duur abonnement nemen op Shutterstock is niet nodig, er bestaan heel wat sites waar je gratis stockfoto’s kunt downloaden. Soms is het even zoeken, maar met de juiste zoektermen vind je zeker een mooie foto voor je blog. We geven je graag een paar URL’s:
Om de tekst te breken, een gedeelte van de inhoud te illustreren of om je blog visueel aantrekkelijker te maken, kun je meerdere foto’s gebruiken.
Een abrupt einde bezorgt je lezer een raar gevoel. Probeer altijd af te sluiten met een mooie slotzin waarin je de blog samenvat, je kernboodschap herhaalt of een slotconclusie maakt.
Als allerlaatste spoor je jouw (potentiële) klant altijd aan om iets te doen, een zogenaamde Call To Action. Je kunt een button (klikknop) maken naar je website, producten/webshop of vragen om in te schrijven op je nieuwsbrief. We raden je sterk aan om voor het laatste te kiezen.
Hier kun je verschillende mogelijkheden in overweging nemen. Tegenwoordig kunnen de meeste websites uitgebreid worden met een blog, zo staat alles netjes op één plaats. Als dit niet tot de mogelijkheden behoort of te duur is, kun je een tweede website nemen. Raar gevoel hierbij? Helemaal begrijpelijk, dit is niet optimaal. Deze sites draaien vaak op WordPress en dat vraagt enige tijd en energie om onder de knie te krijgen. Daarnaast is er geen verkeer naar je echte website.
Je kiest dan beter voor een social media site. Deze website is volledig gebouwd op Google diensten waardoor hij goed scoort in Google en is aangesloten op je sociale media kanalen. Een social media site kan als extensie van je huidige website worden ingezet. Als je geen eigen website hebt, fungeert hij als zelfstandige website met je openingsuren, diensten, contactformulier enz.
Dit kun je op verschillende manieren doen en je benut ze best allemaal. Je wil immers zoveel mogelijk bekendheid geven aan je blog. Plaats je blog op je verschillende social media kanalen en verstuur hem via je nieuwsbrief.
Vanuit een social media site kun je bij het publiceren van jouw blog er met één klik voor zorgen dat deze gedeeld wordt op al je sociale media kanalen en er wordt meteen een automatische nieuwsbrief uitgestuurd.
Elke goede blog voldoet aan bovenstaande tips, of toch aan de meeste ervan. Let maar eens op wanneer je zelf een blog leest. Wat deed de schrijver goed of verkeerd en leer daarvan. Hopelijk ben je er nu zelf ook van overtuigd dat jij kan bloggen. Waar wacht je nog op? Let’s go!
Was deze blog waardevol voor jou? Heb je nog vragen? Laat het ons weten in de reacties, we lezen en beantwoorden alles.