De cijfers liegen er niet om, 76% van de Belgen zijn actief op sociale media en spenderen gemiddeld 2 ½ uur op deze kanalen. Ze zijn vooral actief op Facebook en Instagram . Jij bent misschien geen fan van sociale media maar het merendeel van je klanten maakt er gretig gebruik van. En ze doen dat niet alleen om te kijken naar wat hun vrienden hebben beleefd in het weekend, sociale media wordt anno 2024 gebruikt om te bepalen of men iets bij jou wil kopen. We zijn er trouwens van overtuigd dat je het een stuk leuker zou vinden als je gegarandeerd een succesvol bedrijfsprofiel zou hebben en hier meer verkoop mee zou genereren. Want meer klanten en meer verkopen, welke ondernemer wil dat nu niet? Hóe sociale media hier precies voor zorgt, lees je in deze blog.
Iedereen is een potentiële klant, zeker voor een apotheek. Maar je moet ze natuurlijk wel bereiken. Vroeger gebeurde klantenwerving door mond-tot-mondreclame, je fysieke etalage was een mooie aanvulling om nieuwe klanten te trekken. Sinds een aantal jaren is er een duidelijke shift gebeurd, mond-op-mondreclame gebeurt online (zeker in coronatijden), de sociale media kanalen zijn onze etalage geworden. De toekomstige generaties zullen alleen maar meer volgens deze principes functioneren. Het is een kwestie van nu de boot nemen naar de bewoonde wereld of alleen achterblijven op je eiland.
Je gebruikt sociale media om de kernwaarden van je bedrijf over te brengen, een positief beeld te creëren en jezelf te onderscheiden van je concullega’s. Want voor een klant is een apotheek gewoon een apotheek. Je moet er dus voor zorgen ze speciaal naar jou komen én blijven komen door ze een bepaald gevoel te geven.
Nog een ander doel van sociale media is community building, het creëren van een groepsgevoel bij jouw bedrijf. En een mens heeft nu eenmaal de basisbehoefte om ergens deel van uit te maken. Jouw (potentiële) klant zit op sociale media en wil graag deel uitmaken van een community, jij kunt aan die behoefte voldoen.
Je kan op sociale media kanalen je betrokkenheid laten zien, klanten het gevoel geven dat ze betrokken zijn bij jouw apotheek en op die manier verhoog je hun loyaliteit. Beschouw het als de service die je geeft aan de toog, maar dan online.
Enerzijds levert sociale media je nieuwe klanten op, anderzijds is sociale media een ideaal platform om jouw diensten, producten en promoties beter in de kijker te plaatsen. Dit leidt tot meer verkeer naar je website of webshop, maar zeker ook tot meer apotheekbezoeken. Hoe dan ook, je verkoop stijgt erdoor.
Mensen doen graag zaken met experts. Je aanwezigheid op sociale media is een uitgelezen kans om je status als expert in je vakgebied in de verf te zetten. Hierdoor win je het vertrouwen potentiële klanten maar het creëert zeker ook een grondige binding met je bestaande klanten door te bevestigen dat ze de juiste keuze hebben gemaakt.
Door met je (potentiële) klant in interactie te gaan, kan je jouw diensten en producten nog beter op hun afstemmen. Daarom zijn het ook sociale kanalen. Er moet tweerichtingsverkeer zijn. Door deel te nemen aan gesprekken laat je jouw (potentiële) klant voelen dat je met hem/haar meeleeft. Het vertrouwen in je apotheek kan zo alleen maar groeien. Samen een verhaal schrijven is de boodschap.
Ook hier liegen de cijfers er opnieuw niet om: ongeveer 70% van de zelfstandige apothekers zitten op 1 of meerdere sociale mediakanalen. Je concullega’s zijn dus alom vertegenwoordigd op sociale media. De ketenapotheken zetten er zelfs groots op in. Ben je er niet op aanwezig dan kan je er ook geen voordeel uit halen.
Dit is het allerbelangrijkste indien je de juiste strategie toepast. Als je interessante content deelt met een link naar jouw website waar meer uitleg staat (en misschien ook een webshop), dan heb je een belangrijke stap gezet. Je hebt je potentiële klant nu binnengehaald in jouw apotheek (weliswaar online). Om dit uiteindelijk te laten leiden tot een verkoop, zal je ze nog iets meer moeten overtuigen. Je zorgt ervoor dat je de mogelijkheid biedt om zich in te schrijven op je nieuwsbrief, zo leg je een mailinglijst aan.
Waarom? Een mailinglijst is de goedkoopste en BELANGRIJKSTE marketingtool van een bedrijf:
Sociale media, love it or hate it… Maar eigenlijk heb je geen keuze, elke apotheek moet anno 2024 aanwezig zijn op sociale media. Misschien zet je apotheek al in op deze kanalen, super. Misschien gebeurt het niet structureel (consistency is key), of heb je er geen of te weinig tijd voor, volg je niet alle stappen of heb je er geen kaas van gegeten. Geen nood. myPharma kan je hierbij ondersteunen. Bij myPharma kan je terecht voor een systeem waarbij je alle sociale kanalen met 1 klik kan bedienen. 4