9 redenen waarom een website een MUST is

Sinds de sterke opkomst van sociale media de laatste jaren ‘geloven’ velen niet meer in het nut van een website. Toch mag je de kracht van een website niet onderschatten. Klanten geloven er namelijk wel in, 30% van de mensen haakt af als ze zien dat een bedrijf geen website heeft. Het komt niet professioneel over en ondermijnt de geloofwaardigheid van je bedrijf. Een website was, is en blijft een MUST voor elke apotheek.

1. Een goede eerste indruk

Je website geeft die allesbepalende eerste indruk. Je onthaalt een klant natuurlijk nog steeds met een warme glimlach en uitstekende service, maar besef dat dit waarschijnlijk een tweede indruk is. Er is een zeer grote kans dat je klant je apotheek reeds online heeft bezocht.

Online lijkt misschien ver weg en onpersoonlijk, maar toch kun je verbinding maken door op jouw website de service en feel te creëren die klanten mogen verwachten wanneer ze bij je binnenstappen. Maak het nog persoonlijker door jezelf en je teamleden voor te stellen.

2. Lokaal gevonden worden

Ons zal je niet horen zeggen dat mond-op-mondreclame niet meer bestaat of niet werkt, maar tegenwoordig wordt er online gezocht naar lokale bedrijven. Maar liefst 46% van alle zoekopdrachten in Google worden ingegeven door mensen op zoek naar lokale informatie. In 97% van de gevallen wordt er online gezocht naar informatie over jouw bedrijf. Dus ook al maakt een goede klant reclame voor jouw zaak bij de buurvrouw, dan zal zij toch altijd eerst online een kijkje nemen naar jouw apotheek. Zou jij niet net hetzelfde doen?

Wanneer er in Google wordt gezocht naar lokale informatie, verschijnt er ook steeds een Google bedrijfsprofiel. Is jouw Google Mijn Bedrijf al up-to-date en ingevuld? [Wij vertellen je er alles over in onze blog.] -> verwijzing naar blog met een opvallend kadertje, zie punt 7 nieuwsbrief.

Patrick vertelt je alles over Google Mijn Bedrijf in onze vorige blog.

Een groot gedeelte van je potentiële klanten zal een eerste indruk krijgen van je apotheek door Google Mijn Bedrijf na een zoekopdracht in Google.

Lees meer >>

3. Core van online aanwezigheid

Een website is het middelpunt van de online aanwezigheid van je apotheek. Alle sociale media kanalen sturen verkeer door naar jouw website. Eens je ze ‘binnen’ hebt, kunnen ze kennismaken met jouw bedrijf, zie ‘een goede eerste indruk’ hierboven. Je website zorgt voor klantenbinding. Hoe je dat doet, leggen we in de volgende puntjes uit.

4. Klantengemak

De opkomst van het internet heeft mensen lui gemaakt. Waar men vroeger uit nieuwsgierigheid een zaak binnenliep om eens rond te snuisteren, kan een klant dat nu perfect vanuit zijn zetel. Bovendien heerst er geen druk om te kopen. En zeker niet bij een apotheek, daar kom je meestal voor een voorschrift. Via je website kan je mooi uitstallen wat je allemaal nog meer te bieden hebt.

5. 24/7 klantenservice en informatie verstrekken

Een website raadplegen is voor veel klanten de eerste stap. Door duidelijke informatie te verstrekken, kun je twijfelaars over de streep trekken. Bovendien is je website altijd beschikbaar.

Vaak stellen klanten dezelfde vragen. Op je website kun je perfect een pagina maken met veel gestelde vragen en het antwoord. Indien je klant een specifieke vraag heeft, kunnen ze contact met je opnemen. Een contactformulier is voor veel mensen laagdrempeliger dan de telefoon pakken om te bellen. 

6. Nieuws

Uiteraard deel je ook nieuws op sociale media. Maar sociale media toont alleen wat nieuw is en goed bekeken wordt. Een klant die vandaag niet op Facebook kijkt, mist gemakkelijk belangrijke informatie die jij wenst mee te delen aan jouw klanten. Op je website kun je ervoor zorgen dat ze niks missen.

7. Nieuwsbrief

Je nieuwsbrief zorgt voor klantenbinding en meer verkoop via emailmarketing. Je (potentiële) klanten moet zich natuurlijk wel ergens kunnen registreren op je mailinglist. Een website is daarvoor het platform bij uitstek, overal bied je de mogelijkheid om in te schrijven. Althans, dat zou toch moeten.

Waarom een nieuwsbrief de beste en meest krachtige tool in online marketing is hoe je ze opstelt?

Ontdek het in onze vorige blog.

Lees meer >>

8. Plaats voor je blog

Indien je een blog hebt, kun je deze toevoegen aan je website. Waarom een blog? Hiermee kun je een status als expert in je vakgebied opbouwen en onderscheidt je je van je collega’s. Bovendien doen mensen graag zaken met experts, zeker als het over hun gezondheid gaat.

We leren je graag hoe je een professionele blog kunt schrijven

IEDEREEN kan bloggen. Het belangrijkste is dat jij je kennis gaat delen zodat potentiële klanten overtuigd worden van jouw status als expert.

Lees meer >>

9. Meten is weten

Een website is meetbaar en verzamelt waardevolle data. Google Analytics is hiervoor de meest gebruikte tool. Zo weet je wie hoeveel tijd spendeert op je site en waar, dit kan je helpen om je aanbod beter af te stemmen op de noden van je (potentiële) klanten. Op sociale media is het onmogelijk om deze waardevolle informatie te achterhalen.

Aan de slag met Google Analytics? 

Je verliest een groot deel mogelijke klanten wanneer je geen website hebt. De geloofwaardigheid van een bedrijf wordt door 75% beoordeeld op basis van het webdesign. Dus met een snel in elkaar geflatste website van Wix ga je het helaas niet redden. Het maken van een website laat je best over aan een professional, bij voorkeur iemand die ook vertrouwd is met het reilen en zeilen in de apotheek.

MyPharma websites onderscheiden zich door hun aantrekkelijke, responsieve design en ze bieden een schat aan betrouwbare gezondheidsinformatie met oplossingen en tips over meer dan 300 ziektebeelden. Je kunt je klanten op de hoogte houden via een nieuwsoverzicht en je diensten aanbieden. Daarnaast heb je de mogelijkheid om je website uit te breiden met een webshop.